Rubriek Producttest – Producten met rode bietjes

Rode bietjes: ik kende ze zelf alleen als geksmakende groenten naast de gekookte aardappelen of in een salade. Echter, de finnen zijn veel creatiever met deze groente. In de restaurants kom je ze tegen gerapst, in plakjes of verwerkt in een vegaburger, maar ook in producten in de supermarkt. Hier drie producten waarin rode bietjes zijn verwerkt.

Punajuuri-perunasose (Bietjes – aardappelpuree)

Rode bieten, aardappel, ui en beetje water: meer is het niet. Maar wat is het handig! Denk maar eens na hoeveel tijd het kost om al die ingrediënten te schillen, koken, te snijden en te pureren. Dit product van K-groep budgetmerk Pirkka maakt het erg makkelijk om vrij gezond veel groente binnen te krijgen. De verpakking lijkt een beetje op een worst en dat idee kreeg ik ook toen ik hem openknipte. Het was een..tsjaa, bijzondere ervaring door de kleur en de substantie van het product. Ik heb het bereid door het met wat andere ingrediënten gewoon hup in een overschaal te doen en het resultaat zag er kleurrijk uit. Meteen kreeg ik ideeën over hoe je dit kunt gebruiken om een aardappelschotel op te fleuren. De warme bietjes met de andere ingrediënten smaakten goed. Ook omdat bietjes natuurlijk van nature al veel smaak hebben. Op de verpakking stond een recept voor bietensoep, dus misschien is dat iets voor de volgende keer. Van zulke makkelijke, gezonde en smaakvolle producten kan ik geen genoeg krijgen. Door de vrij simpele en dunne verpakking denk ik trouwens dat het verpakken van dit product weinig grondstoffen kost.

Screenshot_20170514-145356
De ‘worst’ met de rode bieten erin.
Screenshot_20170514-145823
De bietjes met andere ingrediënten uit de oven.

Salad mix Beetroot (Salademix met rode bietjes)

De eerste keer dat ik dit product zag was op Instagram. Als enthousiaste foodie ging ik naar de supermarkt met een screenshot van het product, maar helaas. Na wat vragen bleek dat het product nog niet in de winkel was. Deze week werd ik echter blij verrast door een stand met allemaal zakjes salademix, van waaronder deze ‘beetroot’ versie. Persoonlijk vind ik de verpakking er erg gelikt uit zien, maar in de winkel was wel duidelijk dat je daar ook flink voor betaald. Ze willen die Instagram reclame natuurlijk wel dik terugverdienen. Ook uit de verpakking ziet het product er mooi uit. Lekkere nootjes met wat rode stukjes. Jammer dat er echter maar 3% rode biet in zit. Het is eigenlijk meer een notenmix en een piepklein beetje rode biet, ondanks dat het product toch duidelijk in koeienletters ‘beetroot’ vermeldt. Maar de stukjes die erin zitten zijn erg lekker en doen me denken aan van die groentechips. Nutisal is onderdeel van het Zweedse bedrijf Cloetta dat ook andere dingen met noten maakt zoals mueslirepen. Ik ga dit zoiezo niet nog een keer kopen, maar ik zou wel graag die aparte bietenstukjes los willen kopen mocht dat mogelijk zijn. Dan meng ik ze zelf wel door een salade heen en voeg ik de noten en zaden los toe haha.

Screenshot_20170514-145310
De Nutisal Saladmix Beetroot
Screenshot_20170514-145525
Geef toe, het ziet er kleurrijk uit met die stukjes rood tussen het groen en bruin

Pienet punajuuret mausteliemessä (rode bietjes in pot)

Oke, zoals je ziet is deze pot niet nieuw, maar het is ook lastig om hier vanaf te blijven. Dit is simpelweg een pot kleine bietjes, net zoals augurken bijvoorbeeld. Er zijn verschillende soorten in de supermarkt te vinden zoals met suiker of zonder en ook kun je kiezen tussen hele bietjes, reepjes, blokjes of plakjes. Persoonlijk vind ik dat je zulke bietjes bijna overal bij kunt doen: naast je brood, naast een aardappelpuree, in een salade en als snack. Je krijgt zo hup wat extra groente binnen die ook nog eens een interessantere smaak hebben dan bijvoorbeeld komkommer. Er is alleen een groot probleem voor een licht onhandig persoon: geknoei. Zowel bij het ‘vissen’ van de krootjes in de pot als bij het serveren krijg ik het altijd voor elkaar om rood sap op de tafel te krijgen. Gelukkig zijn er soms finnen in de buurt die mij laten zien hoe je dit lekkers wél zonder herinningen in je kleding kunt nuttigen (bijvoorbeeld een lepel in plaats van een vork gebruiken om ze eruit te vissen). Ik vind het echt een top product, waar ik pas in aanraking kwam nadat ik het in een finse familie zag. Ik zeg: Nederland, kopiëren!

Screenshot_20170514-145559
De pot met rode bietjes
Screenshot_20170514-145634
Een rood bietje voor op de salade

Conclusie

Rode bietjes zijn op verschillende manieren zeer toegankelijk om te eten voor de finnen. Ze worden in plakjes, reepjes en blokjes aangeboden in de restaurants waar schoolkinderen, studenten en veel werknemers eten tussen de middag, maar ook voor thuis maken de supermarkten het makkelijk om rode bietjes te eten. Ik vond het ook grappig om te zien dat de kleine bietjes, die in Nederland soms als ‘rest’ worden gezien, hier gewoon net als augurken in pot verkocht worden voor een mooie prijs. Voornamelijk in Nederland, waar men veel brood bij de lunch eet en dus niet veel groente tijdens deze maaltijd binnenkrijgt, kunnen kant-en-klare bietjes producten een uitkomst bieden om meer groente te eten. Lees dit artikel van de Wageningen Universiteit om meer te lezen over Nederlanders die te weinig groenten eten: http://edepot.wur.nl/411786

Leave a Reply

